czwartek, 22 listopada 2012

Trochę o pisaniu...

Tak, wiem. Jestem człowiekiem, który nieustannie narzeka. Co jednak mogę poradzić, skoro świat sam się o to prosi?
Dzisiaj ponarzekam trochę na lekcje języka polskiego i na to, co z nami robią.
Rozumiem, że gdyby nie takie zajęcia, większość młodego pokolenia nie miałaby kontaktu ze słowem pisanym. Nie mówię, że takie lekcje są beznadziejne. Chodzi głównie o to, co robią z ludźmi, którzy chcą w życiu zająć się pisaniem.
Moim zdaniem pisanie powieści/opowiadań/przemyśleń polega na wyrażaniu siebie poprzez słowa. Co zaś robią z tym poloniści? Tępią to, co nasze. To, co chcemy napisać zostaje zastąpione przez to, co powinniśmy napisać. Uczymy się ustanowionych przez kogoś reguł. Wszelkie próby "wyjścia poza szablon" są tłumione.
Odkąd na lekcjach języka polskiego położono specjalny nacisk na naukę pisania, czuję, jak mój styl nieco się zaciera. Staje się tym, co tak bardzo chcą czytać nauczyciele - poprawną, staranną wypowiedzią. Niczym, co miałoby jakąkolwiek głębię. Wyuczone na pamięć regułki, co trzeba robić, a czego nie należy.
Mimo wszystko dziękuję Bogu za to, że mam jeszcze czas na pisanie mojej książki. Zawsze wtedy mogę sobie pozwolić na to, by moje palce płynęły po klawiaturze, bo wiem, że w pisarstwie żadne zasady nie istnieją. Wtedy kreowanie nowych światów, przenoszenie ich na papier naprawdę sprawia przyjemność. 
To, jak pisze się na języku polskim, skutecznie odstrasza ludzi z potencjałem.
Powtarzajmy, ile nam się podoba. Używajmy wyrażeń, na widok których poloniści złapaliby się za głowę. Łammy wszelkie zasady.
Nie bójmy się wyrażać siebie.


Nox.

2 komentarze:

  1. Totalnie się z Tobą zgadzam. Raz, w gimnazjum jedną pracę musiałam poprawiać sześć razy, bo mój styl pisania i treść nie odpowiadała nauczycielce. :/

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się. Poprawianie swoich prac to koszmar! Rozumiem, błędy ortograficzne i językowe itp., ale zmienianie własnego stylu i tłumienie wyobraźni? :/
    To już całkowita przesada.
    Tłumią w nas potencjał, ot co!

    OdpowiedzUsuń